Настройки на записването

Курсът въвежда обучаемите в съвременните системи и модели за управление на качеството в областта на софтуерното инженерство, и по-общо, на ИТ системите и услугите. Базиран е на процесно-ориентирани модели за организация на дейността и на практическите методики за оценка на сътветствието с тези модели. Въвежда се комплекса от действия в една софтуерна и ИТ-интензивна организация с цел оптимално използване на ресурсите и квалификациите за качествен продукт. За избор на подходяща стратегия за развитие се описват основните перспективи на балансираната система показатели на Каплан и Нортон ( Balanced ScoreCard ). Прави се общ преглед на системите за качество, като се изхожда от парадигмата, че качеството на продукта зависи основно от качеството на вътрешните процеси. Същността на курса е базиран на детайлно описание на модела CMMI ( Capability Maturity Model Integration - Software Engineering Institute , Carnegie Mellon ), който е де-факто стандарта на съвременната софтуерна и ИТ индустрия. Подробно се разглеждат процесните области от Maturity Level 2 и 3, посветени съответно на успешно управление на дейността на ниво проект (ниво 2) и институционални политики (ниво 3). Описват се дейностите по внедряване на програма за подобряаване на процесите ( SPI , Software Process Improvement ), и специалната адаптация на Европейския Софтуерен Институт (ЕСИ) за малки организации – IT Mark . Специално внимание се обръща на съвременните техники и форми на организация на работата – Agile development ( и смятания за оксиморон “Agile CMMI” ), six-sigma и др. Студентите ще придобият обща представа за принципите и основните дейности по управление на качеството, както и главните фактори за ефективно изпозване на ресурсите и организация на екипите.

Предвидени са практически упражнения за компонентите на цената на качеството, и казуси по постигане на целите на процесните области за управление и разработване на изискванията, планиране и мониторинг на проекти, верификация и валидация, практики относно Configuration Management и други. Част от процесните области ще бъдат разработени и представени от самите студенти, чрес което те ще придобият и презентационни умения. Придобитите знания ще допълнят методологично изучаваните в други курсове дейности по софтуерно производство, управление на проекти и екипи.

Конспект

1. Управление на качеството. Компоненти и цена на качеството.
2. Процеси. Модели за управление на качеството подобряване на процесите. Методи за оценка на зрелостта на ИТ-организации.
3. Модел CMMI – произход, организации. Структура, процесни области, презентации, нива.
4. Процесни области от ниво 2 на CMMI ( staged representation ) – REQM , CM , PPQA .
5. Процесни области от ниво 2 на CMMI ( staged representation ) – PP , MA , PMC .
6. Процесни области от ниво 3 на CMMI ( staged representation ) – RD , TS , RSKM, IPM, DAR .
7. Процесни области от ниво 3 на CMMI (staged representation) – VER, VAL , OPF+OPD, PI, OT
8. Внедряване на програми за подобряване на процесите. Оценка (сертификация).
9. Адаптирани модели и техники – Agile CMMI , ISO / CMMI . Сродни модели (SPICE, ITIL, ISO). Метод за оптимизация Six-sigma.
10. Модел за оценка на зрелостта на малки фирми – IT Mark .

Самозаписване (Студент)
Самозаписване (Студент)