Някои често срещани грешки в семестриалното контролно (09.12)
1. В задача 6 се правят коректни преобразувания, но в края има разсъждения като
ако a \equiv F , то ...
където \equiv е символът с трите хоризонтални черти.
Това е безсмислица. Формално, простото съждение a не може да е еквивалентно нито на лъжа, нито на истина, така че в тази импликация антецедентът е лъжа, а от лъжа следва всичко.
2. В задача 5 се прави извод, че R е симетрична заради дефиницията на c(a). Няма такова нещо. Никъде не е казано, че R е симетрична, а дефиницията на c(a) не налага никакви ограничения върху R.
3. В задача 1 отговорът е числено грешен и освен това решението не е написано символно (а само числено). Пример за символно решение има във файла с отговорите на стр 1: дългият израз долу е символно решение. При липсващо символно решение и грешно числено решение не мога да дам точки.
4. В задача 4 се прави допускане, че всички числа са тройки. Това е сериозна загуба на общност. Абсолютно никакъв смисъл няма да се разглежда този случай. Да, тогава твърдението очевидно е вярно, но числата да са тройки е само една от многото възможности. Възможностите са толкова много, че е нереалистично да бъдат разгледани една по една.
5. Задача 6 трябва да се реши само чрез преобразувания. Това изключва ползване на таблици на истинност -- решението престава да е само чрез преобразувания.
6. Някои решения на зад 1 разглеждат не квадратите на простите числа, а именно 4, 9, 25, 49, 121 и 169, като "забранените неща", а всички точни квадрати, по-малки или равни на 200. Те са доста повече, а именно 13 на брой. Не е грешно да се решава по този начин, но е по-неикономично и има повече възможности за грешки. В тази задачи ни интересува
|A4 U A9 U A25 U A49 U A121 U A169|
Не е грешка да се напише като
|A4 U A9 U A16 U A25 U A36 U A49 U A64 U A81 U A100 U A121 U A144 U A169 U A196|
защото всяко от излишно сложените множества се съдържа (строго) в някое от шестте съществени. Но прилагането на принципа на вкл/изкл трябва да се прави внимателно. Примерно, A16 е подмножество на A4, така че |A4 \cap A16| = |A16| = 12.
7. Някои решения на задача 3 умножават верния отговор по 5!. Това е грешка. Всъщност, ако искате да получите броят на начините сандвичите да се групират по тройки, трябва да разделите отговора на задачата (както е дадена) на 5!.
8. Някои решения на задача 2 "доказват", че
за всеки различни a,b: c(a) сече c(b) = празното множество
без да споменават, че c(a) \not= c(b). Това е грешка. Напълно възможно е a и b да са различни, но c(a) и c(b) да имат непразно сечение. Разгледайте A = {a,b} и R = { (a,a), (a,b), (b,a), (b,b) }. R е преднаредба и е вярно, че c(a) = c(b) = {a,b} = c(a) сечение c(b) .
9. В грешни решения на задача 3 често се твърди, че отговорът е броят на сюрекциите. Не е вярно. Щеше да е вярно, ако се казваше "по колко начина може да бъдат раздадени сандвичите, така че всеки човек да получи поне един сандвич?". Това е друга задача.
10. В доста решения на задача 3 има странна интерпретация на условието: разглеждат се възможностите всеки да получи точно 1, точно 2 и точно 3 сандвича. В условието е казано "... да бъдат раздадени сандвичиТЕ на хората ...". На български това означава всички сандвичи, което означава точно 3 сандвича на човек. Въпросната интерпретация би била валидна, ако се казваше "По колко начини може да бъдат раздадени сандвичи на хората, така че всеки да получи един и същи брой...".
// може да има още