Често срещани грешки на семестриалното контролно (възобновена редакция на 10.12)
Тепърва започвам да проверявам и списъкът сигурно ще расте. Засега:
1) в задача 3 опит за решение с разглеждане на f и g, които не удовлетворяват ограниченията от условието. Тъй като по изключение професорът е прав и f = g, то всеки опит за решение с конкретни функции е обречен. Ако конкретните функции не са равни, то те със сигурност не удовлетворяват поне едно от двете ограничения и няма смисъл да се разглеждат -- те са нерелевантни. Ако са равни, те не са контрапример и не вършат работа, понеже твърдението е, че ВСИЧКИ ф-ии, удовлетворяващи ограниченията, са равни. Разглеждане на краен брой конкретни примери не доказва твърдението.
2) в задача 1 няколко решения досега казват, че професорът е прав. ?!?! Ако професорът е прав, то има само едно естествено число.
3) в задача 1, "доказателството" по индукция на професора завършва с предпоследното изречение -- той мисли, че е доказал P(t+1), допускайки P(t). Последното изречение "В заключение ...." е обобщението "за всяко t : P(t)", което е извън самото доказателство. Буквата t в последното изречение е под квантор и няма нищо общо с 't' в предните изречения. Със същия успех, професорът може да каже в последното изречене "За всяко x : P(x)".
4) някои решения на задача 3 говорят за биекции или сюрекции. Никъде в условието не се казва, че f или g е сюрекция. Елементарно е да се измисли пример за f = g, която не е сюрекция, но удовлетворява дадените ограничения. Поради това, разглеждане на сюрекции е загуба на общност .
5) има решения на зад 1, които правилно казват, че твърдението на професора е невярно и правилно казват, че всъщност такава импликация няма. Но това е същностен, а не формален аргумент. Трябва да се открие грешката в разсъжденията на професора, а не просто да се установи, че той бърка. Трябва да се установи защо
( max(m,n) = t+1 --> m = n )
не следва непременно от
( max(m',n') = t --> m' = n' )
NB: в задачата се пита "какво бихте казали за доказателството?", а не "какво бихте казали за твърдението?". Това са доста различни неща. Твърдението ОЧЕВИДНО не е вярно.
6) В задача 3, някои решения допускат, че f = g, и оттук доказват, че f = g. Не трябва да допускате това, което ще докажете. Такова допускане би имало смисъл, ако f не е равна на g: ако допуснем, че f = g, и стигнем до противоречие, то сме доказали, че f не е равна на g. Но ако е вярно, че f = g, трябва да търсим друг начин това да се докаже (който не включва допускане, че f = g).
7) в задача 3, някои решения започват с разсъждения за g^(-1) или f^(-1). Обратните ф-ии може да не съществуват. Това е загуба на общност.