В няколко работи имаше следната грешка в решението на задача 4.  Трудната посока е да се докаже, че всяка положителна монотонно растяща редица със сума 2n-2 е редица от степените на дърво с n върха.  Има доказателства, които казват нещо от рода на "нека имаме такава редица с дължина n-1.  Добавяме елемент единица в началото, увеличаваме някой елемент с единица и получаваме редица-от-нашите с дължина n".  Проблемът е, че няма д-во, че всяка редица-от-нашите с дължина n > 2 се получава от някоя с дължина n-1 по този начин.  То е вярно, но, докато не се докаже, това д-во не върви.  Това д-во би било със структурна индукция..  Д-вото в решенията на домашно 2 е с обикновена (числена) индукция, при която в индуктивната стъпка тръгваме от произволна редица-от-нашите с дължина n, трием единица (доказали сме, че единица има), намаляваме с единица първата стойност >1 (доказали сме, че такава има) и "влизаме" в индуктивното предположение.


Някои решения на задача 3 (с релациите) са толкова лаконични, че стават неразбираеми за читател, който се формализира и иска всичко да е ясно.  На лекции се каза, че отговорите трябва да са с пълни изречения на български. 


Нещо подобно има и в отговори на задача 6 за броя на неименуваните дървета със 7 върха.  Те са 11 на брой, но не е достатъчно да бъдат нарисувани.  Трябва някаква аргументация, че това са всички и други няма.


Някои решения на задача 3 стигат до извода, че "за всяко a \in A : a R a".  Това не е вярно.  Ако беше вярно, R щеше задължително да е рефлексивна.  А тя може и да е.  Тази грешка е груба и нулира точките на зад 3.


В задачата с Червената Шапчица целта е да се провери владеенето на принципа на вкл/изкл.  Ограниченията обаче са неудачни---мой пропуск---поради което има решение с просто умножение 8*5*8 = 320.  Студентите, които са забелязали това и са се възползвали, получават 30 т. на зад 2.  Един вид, 10 т. бонус.


В няколко решения на зад 4, в посоката

  ако \alpha = (a1 .. an) е редица-от-нашите, то има дърво T, чията редица от степените е \alpha

се дава не решение по индукция като в домашното, а конструктивно решение.  Това е алгоритъм, който построява T.  За съжаление, всички такива алгоритмични решения, които видях досега, са грешни.  Този алгоритъм 

  Свързваме an със следващите an на брой върхове

  После an-1 със следващите an-1 върхове, и т.н

не работи, ако се изпълнява буквално.  Помислете за (1,1,1,1,1,3,4).  Правейки четворката съсед на следващите четири, "остатъчните степени" стават (1,1,0,0,0,2,0), и сега бившата тройка, която вече е двойка, трябва да стане съсед на двете единици в началото, а не на нулите след себе си.

Алгоритъмът би трябвало да казва: отдясно наляво, всеки връх ai с положителна остатъчна степен се прави съсед на следващите ai върхове, КОИТО ИМАТ ПОЛОЖИТЕЛНА ОСТАТЪЧНА СТЕПЕН.  И след това трябва да се докаже коректността на алгоритъма -- че винаги има достатъчно върхове вляво с положителна остатъчна степен.  Едва ли ще имате време за това.  Така че този подход не е удачен.



В много решения на задача 5 се пише за s(n,k) като за биномен коефициент ен-над-ка.  Няма такова нещо.  Това не са биномни коефициенти.



Пак в задача 5, някои решения говорят за разделители и позиции.  Това е пренесено от лекцията за комбинаторни конфигурации без наредба, с повторения.  Това е съвсем друго нещо и води до биномни коефициенти, каквито в задача 5 не се появяват.  Следните са различни като редици от два вида елементи:

  * | * * | * * *

 * | * * * | * *

но са едно и също целочислено разбиване на шестицата, а именно 1 + 2 + 3



Пак за зад 5: няколко отговора казват, че въпросните суми са съизброими с решенията на уравнението

  a1 + a2 + ... + ak = n

Това не е вярно.  Променливите a1 .. an имат идентичности, а събираемите в задача 5 нямат.  С други думи,  ако n = 6, тези две решения на уравнението

  a1 = 1, a2 = 2, a3 = 3

  a1 = 2, a2 = 1, a3 = 3

са РАЗЛИЧНИ.  Докато сумите 1+2+3 и 2+1+3 са неразличими.  Прочее, това е причината s(n,k) да растат много по-бавно от биномни коефициенти.




Last modified: Wednesday, 15 February 2023, 10:21 AM